تبلیغات
ققنوس - یابن الحسن
ققنوس

پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.*امام خمینی(ره)*

یابن الحسن

یکشنبه یکم آذر 1388

جمعه ای دیگر آمد و ما باز هم... انتظار خیلی سخت است ... منتظر پیمان و عهدیم!

آیا به عهد هایمان وفا می مکنیم ؟! ...

 اینبار اما گله ای دارم ... از آدم ها و خودم،

از همه آنها که هستند و نیستند

از همه دورویی ها و ریاکاری ها .. به راستی که این انصاف نیست

میخواهم دعایی کنم :

خدایا!

توانی عطا فرما  تا همیشه " ببخشیم و ببخشاییم"

قدرتی بده تا حتی در هیچ حالت از تو " روی نگردانیم "  و  " نافرمانی ات نکنیم"

دلی نشکنیم

حرف نامربوطی نزنیم

کمک کردن به دیگران فراموشمان نشود

راه درست را گم نکنیم ...

از روی حسادت باعث رنجش دیگران نشویم...

اللهم عجل لمولانا الغریب الفرج

 

 

 

 

 

 

موعود در قرآن

سلام بر مظهر آب روان قسمت هشتم
قل ارایتم ان اصبح ماؤکم غورا فمن یاتیکم بماء معین. (1)

بگو: اگر آب [سرزمین] شما فرو رود [و پنهان شود] چه کسی آب روان برایتان می آورد؟

در این آیه خداوند خطاب به پیامبر اکرم، صلی الله علیه وآله، می فرماید: ای محمد! به این کفار بگو: به من خبر دهید این آبی که خداوند در چشمه ها و نهرها برای شما قرار داده تا از منافع آن بهره مند شوید، اگر به گونه ای در زمین فرو رود که دسترسی به آن ممکن نباشد، چه کسی است که شما را به آب جاری رهنمون سازد؟

این آیه بیانگر مهمترین نعمت و رحمت الهی است که بر بندگان نازل شده است.

الم تر ان الله انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع فی الارض ثم یخرج به زرعا مختلفا الوانه... (2)

آیا ندیده ای که خداوند از آسمان آبی فرستاد، سپس آن را به چشمه هایی در زمین راه داد، آنگاه به وسیله کشتزاری که رنگهای آن گوناگون است بیرون می آورد.

یکی از آثار این رحمت الهی، آبهای زیرزمینی است که با قرار گرفتن آن در چشمه ها، چاهها، و قناتها ذخیره ای برای بهره برداری از آن در موقع مناسب می شود. خداوند در این آیه با بیان نقش آبهای زیرزمینی در حیات بخشیدن موجودات زنده، و سؤال از عامل اصلی و رساندن مردم به این آب، مخاطبان خود را به رجوع به فطرت برای دریافت جواب آن، دعوت می کند تا مردم متوجه شوند که تنها قدرتی که در وقت نیاز باید به او رجوع کرد و به او متکی بود، خدای قادر متعال است.

این ظاهر آیه است که درک آن برای همه ممکن است; اما در باطن آن معانی عمیقی نهفته است که همه کس قدرت فهم آن را ندارند. فهم باطن قرآن مخصوص معصومان و پاکانی است که به سرچشمه فیض الهی و هدایت ربانی رسیده و از کوثر زلال آن سیراب شده اند، آنها می توانند ما را از این پوسته رویین عبور دهند و به مغز و محتوا برسانند.

آب مهمترین عامل زندگی مادی بشر است، اما روح انسان نیز نیاز به چشمه ای دارد که او را از کوثر زلال معارف الهی سیراب کند و حیات تازه ای در جانش بدمد و او را به اوج کمال برساند. آن سرچشمه هدایت الهی است که بدون راهنما و «خضر راه » رسیدن به آن ممکن نیست.

قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی (3)

انبیا و اولیای الهی با نور هدایت خود برای رهایی مردم از تاریکیها از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده، و هر کدام همانند سرچشمه ای هستند که با تمام شدن آب آن، دوباره رحمت الهی ریزش می کند و آبهای جدیدی جایگزین آن می شود، و به همین جهت در زیاراتی از امام صادق، علیه السلام، خطاب به علی، علیه السلام، چنین آمده است:

السلام علیک یا... مظهر الماء المعین (4)

سلام بر تو ای مظهر آب روان!

از امام رضا، علیه السلام، درباره این آیه سؤال شد، حضرت فرمودند: «ماؤکم یعنی ابوابکم »، که مراد از آن امامان هستند که هر کدام ابواب الهی بین او و خلق اویند. (5)

اگر هر کدام از این درهای رحمت الهی بسته شود، سرچشمه حیات معنوی انسان بسته می شود، و افراد هوشیار احساس سرگردانی می کنند و برای یافتن راهبری دیگر تلاش می کنند. به همین جهت وقتی علی بن جعفر از برادرش موسی بن جعفر، علیه السلام، درباره تاویل این آیه سؤال کرد، حضرت فرمودند:

اذا فقدتم امامکم فلم تروه فماذا تصنعون؟ (6)

هرگاه امامتان را نیابید و او را نبینید چه می کنید؟

اما خداوند هیچ گاه زمین را خالی از حجت قرار نمی دهد و با سپری شدن عمر هر کدام امام دیگری می فرستد، بنابراین امام صادق، علیه السلام، در تاویل این آیه می فرمایند:

اذا غاب امامکم فمن یاتیکم بامام جدید؟ (7)

هرگاه امامتان از شما پنهان شود چه کسی امام جدید برایتان می فرستد؟

با ختم نبوت و سپری شدن حیات امامان معصوم دوران غیبت فرا رسید. این دوران همچون آبی است که برای ذخیره به زمین فرو رود، به امید روزی که با فراهم شدن زمینه جامعه برای پذیرش آن، این ذخیره الهی فوران کند و تشنگان واقعی معرفت را سیراب کند. امام باقر، علیه السلام، در تاویل آیه محل بحث می فرماید:

نزلت فی القائم، علیه السلام، یقول: ان اصبح امامکم غائبا عنکم لا تدرون این هو؟ فمن یاتیکم بامام ظاهر یاتیکم باخبار السموات و الارض، و حلال الله و حرامه. ثم قال: و الله ما جاء تاویل هذه الآیة و لابد ان یجیی تاویلها. (8)

این آیه درباره امام قائم، علیه السلام، نازل شده است. می گوید: اگر امامتان از شما غایب گردد و ندانید کجاست چه کسی برای شما امامی می فرستد که اخبار زمین و آسمان و حلال و حرام خدا را برای شما بیاورد، سپس فرمود: سوگند به خدا، تاویل این آیه نیامده و سرانجام خواهد آمد.

در روایتی است که عمار از پیامبر اکرم، صلی الله علیه وآله، سؤال کرد که مهدی کیست؟ حضرت فرمودند:

ای عمار! خداوند تبارک و تعالی با من پیمان بسته که از صلب حسین، نه امام بیرون آورد، و نهمین آنها از مردم پنهان می شود، سپس همین آیه را تلاوت کردند و فرمودند: غیبتی طولانی دارد، به گونه ای که گروهی از عقیده شان برمی گردند وگروه دیگر ثابت قدم می مانند. پس وقتی آخرالزمان شود خروج کند و دنیا را پر از قسط و عدل می کند همانطور که از ظلم و جور پر شده است. (9)

بنابراین، «ظاهر آیه مربوط به آب جاری است که مایه حیات موجودات زنده است، و باطن آیه مربوط به وجود امام علم و عدالت جهان گستر اوست که آن نیز مایه حیات جامعه انسانی است.» (10)

اما وجه تشبیه آب به امامان معصوم این است که، همانطور که آب رحمت الهی و مایه حیات مادی انسانهاست و بدون آب نمی توان زندگی کرد، امامان معصوم نیز رحمت خداوند و وسیله ای برای وجود حیات روحانی انسانها و سلامت جامعه اند، به همین جهت در حدیثی است که ابو حمزه از امام صادق، علیه السلام، سؤال کرد: آیا زمین بدون امام باقی می ماند؟ حضرت فرمودند:

لو بقیت الارض بغیر امام لساخت (11)

اگر زمین بدون امام باشد، [اهل] آن را فرو می برد.

آب وسیله ای برای زدودن پلیدیهای ظاهری است، امامان معصوم نیز وسیله ای برای پاک کردن انسانها از پلیدیهای درونی و شرک و جهل و گناه اند.

آب با فرو رفتن در زمین در آنجا ذخیره می شود تا با برنامه ریزی دقیق موجودات زنده از آن بهره مند شوند. حضرت مهدی، عجل الله تعالی فرجه، نیز با غیبت خود ذخیره ای برای جهانیان است تا با ظهور خود در موقع مناسب، دنیا با بهره گیری از وجودشان راه تکامل و معنویت را پیش گیرد و مردم به سعادت برسند.

البته باید توجه داشت که آب پنهان در زمین، بدون تلاش و تحمل رنج و زحمت به دست نمی آید. هرگاه انسان احساس تشنگی کند و در زمین، آبی برای آشامیدن نیابد، برای رسیدن به آبهای زیرزمینی به حفر چاه و قنات می پردازد. ظهور حضرت مهدی، علیه السلام، نیز زمانی تحقق می یابد که مردم مشتاق عدالت شوند و با تلاش خود مقدمات آن را فراهم کنند. و در این میان فقط مؤمنان واقعی هستند که فقدان وجود آن حضرت را احساس می کنند و تشنه وصال اویند. همچنانکه امام رضا، علیه السلام، می فرماید:

و کم من مؤمن متاسف حران حزین عند فقد الماء المعین (12)

چه بسیارند مؤمنان اندوهگین و بسیار تشنه که هنگام فقدان آن آب روان غمناک هستند.

کلام آخر این است که این آبی که در دل زمین پنهان است، در همان حال نیز دارای خواص متعددی است که در علوم طبیعی ذکر شده است. در حال غیبت نیز مردم از برکت وجودی حضرت مهدی، علیه السلام، بهره مندند گرچه خود خبر ندارند، و چه بسیارند افرادی که در هنگام گرفتاری به ایشان توسل جسته اند و مشکلشان حل شده است. و چه بسیارند گنهکارانی که از برکت وجود حضرت ولی عصر، عجل الله تعالی فرجه، نور هدایت بر قلبشان تابیده و خود را از گمراهیها نجات داده اند، با وجودی که با چشم ظاهری، آن حضرت را ندیده اند.

غیبت ایشان همچون خورشیدی است که در پشت ابرها پنهان است، ولی مردم از نور وجودش استفاده می کنند، همچنانکه از امام زمان روایت شده است که فرمودند:

اما وجه انتفاع بی فی غیبتی، فکالانتفاع بالشمس اذا غیبها عن الابصار السحاب، و انی لامان لاهل الارض کما ان النجوم امان لاهل السماء، فاغلقوا ابواب السؤال عما لا یعنیکم... (13)

اما کیفیت نفع رساندن من در زمان غیبتم، همچون نفع رساندن خورشید است زمانی که ابرها آن را از چشمها پنهان نماید، و من ایمن دهنده اهل زمینم، همچنانکه ستارگان ایمن دهنده اهل آسمانند...

بنابراین، همانطور که در بعضی مواقع به خاطر مصلحت بالاتری، خورشید به وسیله ابرها پنهان می شود، ولی آثار وجودش قابل مشاهده است و در همان حال مردم از آن بهره می برند، و هر لحظه هم منتظر کنار رفتن ابرها و آشکار شدن خورشید هستند، در زمان غیبت حضرت مهدی، علیه السلام، نیز، آن حضرت به خاطر مصالحی از دیده ها پنهان است ولی، اولا: آثار وجودش برای اهل بصیرت هویدا و روشن است، و ثانیا: مردم از وجود ایشان بهره می برند، و ثالثا: باید هر لحظه منتظر کنار رفتن پرده غیبت و ظهور آن حضرت باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

خصوصیات ظاهری حضرت مهدی (عج)( منبع : تبیان)


نام ، کنیه ، روش و شمائل مبارک آن حضرت



هشام بن سالم از امام صادق علیه السلام و ایشان از پدران کرامشان که درود خدا برآنان باد، نقل مى كند كه پیامبر گرامی اسلام فرمود: قائم از فرزندان من است ، نام او نام من وكنیه او كنیه من ، و شكل او شكل من ، وسنت و روش او سنت و روش من است، مردم را بر ملت و شریعت من بپا مى دارد ، وآنها را بسوى كتاب پروردگارم عزوجل مى خواند ، كسى كه او را اطاعت كند مرا اطاعت نموده و كسى كه او را نافرمانى نماید مرا نافرمانى كرده و كسى كه در زمان غیبت ، منكر او باشد مرا انكار كرده و كسى كه او را تكذیب نماید مرا تكذیب كرده و كسى كه او را تصدیق كند مرا تصدیق كرده است ، و از تكذیب كنندگانم در بارهء امر او ، و انكار كنندگان گفتارم دربارهء او و گمراهان امتم از راه او ، به خدا شكایت میكنم ، آنهایى كه ظلم كرده اند بزودى خواهند دانست كه به چه كیفرگاه ومحل انتقامى بازگشت میكنند.
پیامبر گرامی فرمود : مهدى ( علیه السلام ) از فرزندان من است نام او نام من و كنیه او كنیه من است ، شبیه ترین مردم از جهت خلق و خوى وشكل واندام به من است ، او داراى یك غیبت وسرگردانی است كه در آن فاصله ، ملتها گمراه میشوند ، سپس روى مى آورد ( ظهور مینماید ) مانند شهاب نورانى ، زمین را پر از عدل و داد مى نماید همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است

سیرت و صورت و اندام آن حجت بزرگ خدا


جابر بن عبد الله انصارى از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل مى كند كه آن حضرت فرمود : مهدى ( علیه السلام ) از فرزندان من است نام او نام من و كنیه او كنیه من است ، شبیه ترین مردم از جهت خلق و خوى وشكل واندام به من است ، او داراى یك غیبت وسرگردانی است كه در آن فاصله ، ملتها گمراه میشوند ، سپس روى مى آورد ( ظهور مینماید ) مانند شهاب نورانى ، زمین را پر از عدل و داد مى نماید همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است .


مشخصات بینی مبارک حضرت بقیة الله (عج)



صاحب کتاب دلائل الإمامة در صفحه 251 همانگونه که در کتاب أبو یعلى با تفاوتی اندک آمده است؛ ابو سعید خدرى از پیامبر صلى الله علیه وآله نقل میكند كه فرمود : قیامت بپا نخواهد شد تا اینكه مردى از اهل بیت من كه داراى پیشانى روشن ونورانى و بینى كشیده است، حكومت و فرمانروایى نماید ، زمین را پر از عدل و داد نماید ، همانگونه كه پیش از آن از ستم پر شده بود ، و (گویا پیامبر گرامی فرموده اند: حكومت حضرت بقیة الله (علیه السلام) در هفت سال تحقق کامل می یابد) .
رسول اكرم ( ص ) فرمود : مهدى علیه السلام از من است ، ( حضرتش ) پیشانى روشن و نورانى وبینى كشیده اى دارد ، زمین را آكنده از عدل و داد مینماید ، همانگونه كه از ظلم و جور پر شده است

مشخصه پیشانی آن حضرت(عج)


در کتاب ملاحم ابن طاووس : صفحه 86 باب 197از قتاده ، از ابو نضره ، از ابوسعید خدرى ، روایت شده كه گفت : رسول اكرم ( ص ) فرمود : مهدى علیه السلام از من است ، ( حضرتش ) پیشانى روشن و نورانى وبینى كشیده اى دارد ، زمین را آكنده از عدل و داد مینماید ، همانگونه كه از ظلم و جور پر شده است ، و (گویا پیامبر گرامی فرموده اند: حكومت حضرت بقیة الله (علیه السلام) در هفت سال تحقق کامل می یابد).


مشخصات موجود در اندام مبارک حضرت بقیة الله(عج)


در کتاب الدر المنثور : جلد 6 صفحه 58 از ابن عیاش از كسى كه براى او نقل كرده ، از محمد بن جعفر ، از حضرت علی علیه السلام نقل شده است كه فرمود : این پسرم ( امام حسین علیه السلام ) سرور وسالار است همچنانكه رسول الله صلى الله علیه و آله او را سرور و آقا نامیده است وخداوند از نسل او مردى را برخواهد انگیخت كه نام او نام پیامبرتان بوده و خلقت و خلق وخوى او نیز شبیه آن حضرت میباشد كه در حال غفلت و بیخبرى مردم و در زمان از بین رفتن حق و حقیقت و بروز ظلم و ستم در جهان قیام خواهد فرمود .
امیرالمومنین علیه السلام ظهور حضرت را امری قطعی و غیر قابل تغییر بیان داشته فرمودند : تمام اهل آسمان از قیام آن حضرت شاد میگردند . پیشانى آن حضرت نمایان و باز و بینى او كشیده و شكم او برآمده و رانهایش كشیده و خالى بر ران راست داشته و میان دندانهایش فاصله میباشد و زمین را پس از آنكه ظلم و ستم فرا گرفته باشد ، از عدل و داد پر میسازد .

در آخر الزمان مردى جوان و خوش سیما با پیشانى روشن ونورانى و بینى كشیده از عترت من قیام مینماید ، زمین را پر از عدل و داد میكند همانگونه كه از ستم و جور پر شده است

خصوصیات موجود در صورت و سیمای مبارک آن حضرت(عج)


عطا بن عجلان ، از ابو نضره ، از ابو سعید خدرى ، روایت كرده كه رسول خدا ( ص ) فرمود : در آخر الزمان مردى جوان و خوش سیما با پیشانى روشن ونورانى و بینى كشیده از عترت من قیام مینماید ، زمین را پر از عدل و داد میكند همانگونه كه از ستم و جور پر شده است ، و (گویا پیامبر گرامی فرموده اند: حكومت حضرت بقیة الله (علیه السلام) در هفت سال تحقق کامل می یابد).
ابو سعید از حضرت رسول صلى الله علیه وآله نقل میكند كه آن حضرت فرمود : مهدى(علیه السلام) از ما اهل بیت است داراى بینى بلند و كشیده و ( پیشانى ) روشن و نورانى است ، زمین را پر از عدل و داد مینماید همچنانكه از ظلم و ستم پر شده است و زندگى مینماید ، وسپس حضرت دست چپ خود و دو انگشت از دست راست ( سبابه وابهام ) را باز نمود و سه انگشت دیگر دست راست را بست . ( هفت انگشت را باز كرد شاید اشاره به تحقق هفت ساله حكومت امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف باشد .



خصوصیات صورت، محاسن،دندانها و چشمان نازنین حضرت مهدی


هیثم بن عبدالرحمان از كسى كه براى او نقل كرده ، از علی علیه السلام روایت نموده كه فرمود: محاسن او پر پشت و چشمانش سیاه و دندانهایش سفید و براق است و در صورتش خال درشت و نمایانى بوده و در كتف او علامت پیامبر صلى الله علیه و آله میباشد .


پرچم همراه امام مهدی میراث پیامبر (ص)


همراه با پرچم رسول خدا صلى الله علیه وآله كه از پارچه مخمل و چهار گوشى كه در آن سنگى قرار دارد قیام میكند ، آن پرچم از زمان رحلت رسول الله صلى الله علیه وآله باز نشده و تا قیام حضرت مهدى علیه السلام نیز باز نخواهد شد . خداوند آنحضرت را به سه هزار فرشته یارى كرده كه از پشت سر و روبرو ، مخالفین آن حضرت را میزنند.


سن آن حضرت در هنگام ظهور (در چهره)



و سن آن حضرت هنگام قیام بین سى تا چهل سال خواهد بود .
پیشانى بلند و چهره اى سفید و نورانى و چشمان درخشان و دستانى ستبر و زانوانى برجسته داشت ، وخالى بر گونه راست او ، و در سرش طره اى از گیسو وجود داشت

مشخصات چشمها و ابروان آن حضرت


سقر بن رستم از پدرش نقل میكند كه او گفته ولى آنرا به رسول الله ( ص ) نسبت نداده است : مهدى ( علیه السلام ) مردى است داراى ابروهاى بلند و باریك وچهره درخشان ، چشمهاى درشت ، از سمت حجاز می آید تا بر منبر دمشق بنشیند و او (به شمایل) جوانى هیجده ساله است .


مشخصات مو ، رنگ رخسار،چشمان مبارک و کتف و شانه آن حضرت(عج)


عبد الله بن حماد انصارى ، از عبد الله بكیر ، از حمران بن اعین از امام باقر علیه السلام نقل كرده كه فرمود : اى حمران بپرس و پاسخ دریافت كن و دینارهایت را هم نگهدار و انفاق نكن . عرض كردم : از نسبت و قرابت تو با رسول الله صلى الله علیه وآله پرسیدم كه آیا تو صاحب الامر و حضرت قائم میباشى ؟ فرمود : خیر . عرض كردم : پدر و مادرم بفدایت پس او كیست ؟ فرمود : رنگ پوست او به سرخى میگراید و چشمانش به گودى نشسته و ابروهایش برجسته و كتف و شانه هایش پهن و عریض بوده و سر و موهایش خصوصیتى دارد ( مجعد است ) و در صورت آن حضرت اثر و نشانه اى است ، خداوند موسى را رحمت كند .



کودکی حضرت بقیة الله (عج)


یعقوب بن منقوش میگوید : از امام ابو محمد حسن بن علی ( ع ) پرسیدم صاحب الامر كیست ؟ حضرت فرمود : پرده را كنار بزن ، آنرا كنار زدم ، ناگهان كودكى بلند بالا و رشید كه حدود ده یا هشت سال داشت ، بیرون آمد ، پیشانى بلند و چهره اى سفید و نورانى و چشمان درخشان و دستانى ستبر و زانوانى برجسته داشت ، وخالى بر گونه راست او ، و در سرش طره اى از گیسو وجود داشت ، بر دامان ابو محمد ( ع ) نشست ، آنگاه حضرت به من فرمود : این [ كودك ] صاحب شماست و سپس زود برخاست و رفت و امام ( ع ) بدو فرمود : پسركم ، تا زمانى مشخص و معلوم ، داخل شو ، و آن كودك داخل خانه شد و من به او مینگریستم ، پس از آن امام به من فرمود : اى یعقوب ، به كسى كه در خانه است بنگر ، من وارد خانه شدم ولى كسى را ندیدم .




فهرست وبلاگ

آرشیو

نویسندگان

پیوندها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو

آخرین پستها